Vrijdag, 23 mei 2014 - Reisverslag uit Germigny-des-Prés, Frankrijk van Ben en Theo Niersen - WaarBenJij.nu Vrijdag, 23 mei 2014 - Reisverslag uit Germigny-des-Prés, Frankrijk van Ben en Theo Niersen - WaarBenJij.nu

Vrijdag, 23 mei 2014

Blijf op de hoogte en volg Ben en Theo

23 Mei 2014 | Frankrijk, Germigny-des-Prés

Briare- Germigny-des-Prés 72,2 km.
Gisteravond verlost van het slot op mijn mobiel. Laura belde mij via de mobiel van Ben en zei mij/ons te doen, wat ze aangaf. Dan zou alles goed komen. En, ja, hoor het lukte. Ik kan weer bellen en sms-en en ook ge……. worden.
Na een dus gelukkige en goede nachtrust kwamen we aan het eind van het ontbijt in gesprek met een Amerikaans paar. Zij zijn hikers en wij bikers. Wij waren al in fietskleren en hij vroeg Ben of hij de Tour de France reed. Hij ontkende, maar zei, dat hij de Tour de l’Avenir [de ronde van de Toekomst] reed. Jawel, hij wel, op zijn zeventigste, wat een levensverwachtig heeft die jongen nog.
Het weer was zonnig, maar fris. Na 24 km. hebben we Château “La Bussière”bezocht. Een fraai kasteel geheel omgeven door water, wat ons al allerlei ideeën gaf over zwemmen en schaatsen. Schaatsen zal wel nooit lukken, omdat de temperatuur er niet naar is en of mensen , die zo sjiek wonen in de grachten en het meer gaan zwemmen? Twijfel. Het kasteel had een park van 72ha. Waarin een grote tuin met oa veel fruitbomen en veel, zelfs ons bekende, bloemen. Het kasteel stamt uit de 13e eeuw en wordt ook La Château des Pecheurs [het kasteel van de Vissers] genoemd. Die moeten goed gevangen hebben.
In Gien, een behoorlijke stad zagen we de Loire terug, maar ook een grote stenen brug, een groot kasteel, wat hoger dan het stadscentrum, en een bijzondere rij platanen langs de Loire. De kruinen waren geknipt in vierkante blokken. Het doet de natuur wel erg veel geweld aan, maar toch….het was wel opvallend en als stad doe je wat om op te vallen.
Onderweg geraakten we door wat afsluitingen en omleidingen wat van de route, maar met behulp van de kaart wist de reisleider [lijder] het reisgezelschap weer op de juiste weg te krijgen. We kwamen goed op ons gestelde doel aan in Hotel de la Place tegenover een preromaans kerkje, het oudste kerkje van Frankrijk [zeggen ze]. Is dat wat, of niet??
We waren 5 minuten binnen, toen er een stortbui neerdaalde. Je krijgt wat je verdient.Omdat we al onderweg gegeten hebben en we zodoende de sandwiches nog hebben kunnen we vanavond uit met een koffie en een slaapmutsje. Morgen willen we voor twaalf uur in Orleans zijn, zodat we de middag en avond hebben om de belangrijkste bijzonderheden van deze stad te zien.