Zaterdag 24 mei 2012 - Reisverslag uit Orléans, Frankrijk van Ben en Theo Niersen - WaarBenJij.nu Zaterdag 24 mei 2012 - Reisverslag uit Orléans, Frankrijk van Ben en Theo Niersen - WaarBenJij.nu

Zaterdag 24 mei 2012

Blijf op de hoogte en volg Ben en Theo

24 Mei 2014 | Frankrijk, Orléans

Germigny-les-Prés – Orleans, 39 km.
De eerste blik uit het slaapkamerraam stemde ons erg positief. Zo hier en daar een wolkje en veel zon. Conclusie: korte broek en het jasje bij de hand. Goed en wel buiten was het de vraag of het wel kon met korte broek en het jasje ging aan.
Na even wat zoeken gingen we op weg naar Neufchâteau-sur-Loire waar we bij de brug over de Loire weer op de juiste route zouden zitten. De wind was strak en koud en overwegend tegen. Na ruim 25 km. kreeg de Loire de wind mee en, omdat wij direct langs de rivier op de dijk reden, wij ook. Het eerste deel van de tocht op de dijk deed ons sterk denken aan de zwaarste tocht van de Hanseroute, de tocht over de Elbedijk naar Frankfurt an der Oder.Een lange weg tussen hoog gras en zware wind op kop. Toen was de afstand echter 70 km. en nu maar 15.[het was ook maar even denken]
We kwamen via een park [net als in Burgos] aan in Orleans. Via het Office du Tourisme hadden we vlot een goed en betaalbaar hotel gevonden, waar we direct al terecht konden. Betaalbaar vinden wij 70 euro voor 2bedden en 2 personen. Komen we op het eind niet uit met ons budget, dan houden we een collecte onder de familie en andere lieverds.
Orleans is best wel een mooie stad met een kolossale kathedraal: St. Croix. Er moet nog wel veel aan gerestaureerd worden, maar veel is ook al gedaan, net als aan straten 17e eeuwse burgerhuizen. Orleans is in de 2e wereldoorlog 2 keer gebombardeerd. Dus er is ook nu nog veel te doen. Orleans is de hoofdstad van de Loirestreek en daardoor zijn er nogal wat overheidsgebouwen, die een wat voorname uitstraling hebben.Dit geeft de stad een bepaalde status. Er is een groot winkelcentrum en een paar luxe winkelstraten en natuurlijk Jeanne d ‘Arc
Er staat een groot monument met de struise maagd als legeraanvoerster te paard.Volgens de geschiedenis is ze van groot belang geweest voor Frankrijk en voor Orleans. Een interessant verhaal om op internet te lezen. Jammer, dat deze maagd zo moest sterven. Het was zeer de moeite waard om hier rond te kijken, ook al was het koud en regenachtig.

• 26 Mei 2014 - 21:58

Anja:

Altijd een inspirerend verhaal geweest, dat van Jeanne. Moet zo ongeveer mijn eerste spreekbeurt zijn geweest! Doe haar de groeten en vraag om wat sterkte! Ook voor jullie! Fiets ze en vergeet niet te genieten. Xxxx Anja