Maandag 26 mei 2014 - Reisverslag uit Cheverny, Frankrijk van Ben en Theo Niersen - WaarBenJij.nu Maandag 26 mei 2014 - Reisverslag uit Cheverny, Frankrijk van Ben en Theo Niersen - WaarBenJij.nu

Maandag 26 mei 2014

Blijf op de hoogte en volg Ben en Theo

26 Mei 2014 | Frankrijk, Cheverny

Suèvres-Cheverny 61,8 km.
Toch maar gewacht tot 9uur al stonden de fietsen toen wel startklaar. Het ontbijt was opvallend. De jonge chef schonk een goede kop koffie in en stak daarna schuin de straat over naar de bakker. We kregen elk een stokbrood en hij zette twee aangebroken pakken op tafel: een met melk en een met jus en een volle jus en boter. Hij vergat de glazen en de jam. Maar, alles kwam goed. Op een stokbrood met jam kun je al een heel eind fietsen.
De route liep naar Blois, bekend van zijn Château, een kerk, een kathedraal en een paleis. Opvallender waren de grote aantallen eeuwenoude huizen, erg dicht bij elkaar. Het centrum is erg dicht bebouwd en midden daar tussen staat het Château. De foto’s in de boeken zijn mooier, dan wat je ter plekke ziet. We waren niet bepaald onder de indruk van Blois.
Vandaag langs vele kastelen gekomen. Ook in onze verblijfplaats Cheverny is er een.Maar als je in de buurt komt moet je naar Chambord. Een groot kasteel. Geelachtig, een rijksmonument met een onvoorstelbaar bovengedeelte. Er wordt hevig gerestaureerd om het weer een even fraai jachtslot te laten worden als het ooit geweest is. Alles is groot aan dit château, De muur rond het park, waarin dit kasteel staat is 32 km. lang. Eén iets is niet groots: de inrichting. Er zijn nogal wat lege vertrekken. Een goede raad: Lees op internet over Chambord, als je meer wilt weten, dan hoef ik niet zoveel te schrijven.
Omdat wij op een dag Blois en Chambord op het programma hadden staan, was de route wat korter. Bovendien was de aandacht voor de kastelen, die we onderweg nog zagen miniem. We hadden immers Chambord gezien
We waren mooi op tijd op de plaats van bestemming, na een dagtrip door een mooi golvende natuur, bij wisselvallig weer. Steeds veranderlijk: zon met warmte, wolken met 13-14 graden. Daar ga je van hoesten en dat doen we beiden. De een wat meer dan de ander. Of er ook aanstellerij bij komt? Domme vraag….Natuurlijk!
Voor de puzzelaars onder onze geachte lezers: Welke is de ezel op bijgaande foto?