Maandag, 9 juni 2014 - Reisverslag uit Cieux, Frankrijk van Ben en Theo Niersen - WaarBenJij.nu Maandag, 9 juni 2014 - Reisverslag uit Cieux, Frankrijk van Ben en Theo Niersen - WaarBenJij.nu

Maandag, 9 juni 2014

Blijf op de hoogte en volg Ben en Theo

09 Juni 2014 | Frankrijk, Cieux

Montmorillon-Cieux 61,2 km.
De reveille begon voor mij een paar uur eerder, omdat het flink onweerde. Ben had niets gehoord en ik heb de tijd van vijf tot half acht ook niet wakend doorgebracht.
De fietsen hadden we gisteren in het restaurant van het hotel gezet en zoals de gerant gezegd had, konden we die vanmorgen op het terras terug vinden. De druppels van de onweerregen had hij niet vermeld.
We hadden weinig dorpen op onze route. In het eerste dorp waren geen sandwiches [2e Pinksterdag ] te koop, dus maar weer koeken meegenomen. In het tweede dorp, Le Dorat, was koffie. Tussen beide dorpen stond al een v op de kaart, maar die steiging was goed te doen. In het volgende dorp Bellac nodigde een terras ons uit om te eten. Een alleenzijnde Fransman was nieuwsgierig naar ons doen en waarschuwde, dat het richting Oradour sur Glane voor fietsers erg steil zou worden. Helaas kreeg hij gelijk, niet één keer steil maar vaker. Na het plaatsje Blond zaten we zo hoog op La Haute-Limousin-route, dat ik in een flauwe afdaling, opzij kijkend over het dal, zo hier en daar een gebouw ziend en de vele kleuren groen van de verschillende bomen, het bijzondere Pyreneeën-gevoel van 3 jaar geleden weer kreeg. We wisten op dat moment wat die verscheidene v-beklimmingen bewerkstelligd hadden We zaten heel hoog.
Na wat golvend afdalen kwamen we in het dorpje Cieux. Een klein plaatsje met een tot dinsdag 18.00 uur gesloten hotel. Dan toch maar verder. !? We hebben nog eens, uitvoerig, de kaart bestudeerd en zagen dat de punt naar Oradour nog minstens 3-v-beklimmingen voor ons in petto had. Wilden we dat wel??? De geschiedenis van Oradour sur Glane staat met foto’s uitvoerig op internet. Dat verhaal kennen we. Toen we na de eerste bocht na het dorp een prachtige BenB, met de naam “De Blauwe Vensters”, zagen, wisten we wat te doen, We vonden het mooi geweest. In Bellac had de temperatuur-meter al 34 graden aangegeven. Bovendien meende mevrouw, ze is een Engelse van geboorte, dat het spoedig zou gaan onweren. Dat deed de deur dicht. Oradour moet maar op de volgende keer wachten.

• 10 Juni 2014 - 21:59

Henry Ketelaar:

Nu maar eens reageren. Heel mooi om jullie te volgen. Nog heel veel fiets plezier samen en gezond weer terug.
    Groeten Ingrid en Henry