7 mei 2015, Valburg - Herpt bij Heusden - Reisverslag uit Heusden, Nederland van Ben en Theo Niersen - WaarBenJij.nu 7 mei 2015, Valburg - Herpt bij Heusden - Reisverslag uit Heusden, Nederland van Ben en Theo Niersen - WaarBenJij.nu

7 mei 2015, Valburg - Herpt bij Heusden

Blijf op de hoogte en volg Ben en Theo

07 Mei 2015 | Nederland, Heusden

Al enkele dagen hadden we de berichten over het te verwachten weer gevolgd. Onbestendig, zuidwestelijke wind en matige temperatuur.
Als ik in de periode voor 7 mei een fietstocht gepland zou hebben en het zou er ’s morgens zo uitzien als op 7 mei, denk ik niet, weet ik wel zeker, dat ik niet om 9 uur op de fiets was gestapt. Maar…..vandaag wel, natuurlijk, want de eerste etappe, rond 70 km. hadden we voor de boeg en echte fietsers zijn niet zo gemakkelijk af te schrikken
Het eerste gedeelte zou gaan tot Maasbommel, waar een ex-buurman en vriend van Ben Gery Peelen met zijn boot op zijn vaste stekkie in de haven ligt. Hij zou ons opwachten met koffie en een veilige stalling voor onze fietsen met bagage regelen. Wij kwamen kletsnat aan, hetgeen hij verwacht had, want hij had de verwarming goed hoog gezet. De meeste natte kleding kon uit en de schoenen en de kleding kon worden gedroogd voor de kachel. Tijdens het ruim een uur durende bezoek hebben we genoten van goede koffie en heerlijke wafels al of niet met slagroom en…van interessante verhalen. Bovendien werden de speciale gedragspatronen van pubers door ervaren opa’s uit de doeken gedaan.
Bij de 2e start was het weer goed en ook daarna tot ongeveer 4 uur bleef het redelijk. Soms wat druppeltjes, maar niet zeuren. Een voordeel van zo’n weer is, dat onderweg alle banken langs de route vrij zijn. We konden gaan zitten waar we maar wilden. Gaan zitten deden we maar een keer, voor de lunch. Deze tocht naar vestingstadje Heusden liep via een aantal kleine rivierdorpen met kenmerken, die je bij ons niet ziet. Bv. veel trapjes, omdat de weg over de dijk waaraan de huisjes liggen een meter verhoogd is. Ook huisjes, die met een muur in de dijk staan. Vaak huizen nog geen meter van de weg ook buitende bebouwde kom. Veel smalle wegen in de dorpen.
Ondanks het niet bepaald goede weer en stevige wind, meestal op kop, was er veel te genieten. Het stadje Heusden is al een oud stadje, dat in de Middeleeuwen op een strategisch belangrijke plaats lag. Later werd het een vestingstadje met een garnizoen In de loop van de tijd werden de historische gebouwen verwaarloosd, maar bleven wel. In de 70-er jaren begon men met uitgebreide renovatie-werkzaamheden. Er staan een aantal opvallende gebouwen van verschillende bouwstijlen en uit verschillende eeuwen, zodat het geheel wat rommelig aandoet. Heusden had het mooiste stadhuis van Nederland met een hoge toren en geheel onderkelderd. Deze kelders dienden als schuilplaatsen voor vele burgers tijdens bombardementen. 4 Uur voor de bevrijding werd het hele stadhuis door een bombardement verwoest. Hierbij kwam eentiende deel, 134 personen, van de inwoners om.
Om vijf uur werden we hartelijk ontvangen in BenB Achter het Rode Hek. Ze hebben 8 plaatsen en die zijn allemaal bezet. De heer Harting is joviaal en zou zomaar een Vriend op de Fiets kunnen zijn.

• 08 Mei 2015 - 22:14

Anja:

Bikkels zijn jullie!! Ik had om 09.00 uur de eerste wolkbreuk van die dag bij Arnhem. Heb nog wel even aan jullie gedacht. Veel plezier.