12 mei 2015, Brugge - De Panne, 61,2 km. - Reisverslag uit De Panne, België van Ben en Theo Niersen - WaarBenJij.nu 12 mei 2015, Brugge - De Panne, 61,2 km. - Reisverslag uit De Panne, België van Ben en Theo Niersen - WaarBenJij.nu

12 mei 2015, Brugge - De Panne, 61,2 km.

Blijf op de hoogte en volg Ben en Theo

12 Mei 2015 | België, De Panne

Truus was vanmorgen in opperste concentratie, want toen we op de markt aankwamen, had zij de juiste route klaar liggen en konden wij op weg naar Oudenburg – Nieuwpoort - De Panne –Duinkerken. De weg was een fietspad langs het kanaal van Gent naar Oostende. In het begin hadden we een [schatting] windkracht 2 op kop, maar deze werd al voor Oudenburg duidelijk sterker. We zouden deze plaats alleen maar raken. Toch hebben we even het centrum opgezocht, omdat na 20 km. de koffie goed smaakt, ja, er zelfs behoefte aan is.
Daarna 20 km. naar Nieuwpoort. Weer langs een kanaal, en die lopen recht, met windkracht 3-4 pal tegen en dat werkt slopend over zo’n afstand. In Nieuwpoort langere tijd doorgebracht bij en in en op een monument van enorme afmetingen ter ere van koning Albert en zijn Duitse gemalin Elisabeth. Binnen werd een uitgebreid overzicht gegeven van de strijd van de Belgen tegen de Duitsers in de grote [eerste] wereldoorlog. Er werd vooral veel aandacht besteed aan de strijd rond de IJzerrivier. Later geef ik m.b.v. Internet nog een secure aanvulling. Voor mij was Nieuwpoort altijd de plaats waar Napoleon in 1600 definitief verslagen werd. Mijn teleurstelling was groot dat hierover met geen woord gerept werd.
Na de bezichtiging in Nieuwpoort, achter de oude pastorie in de zon en achter de wind geluncht. Door de harde tegenwind was ik zwetend en i.p.v. een extra jasje aan te trekken, gingen we zo de bezichtiging doen Dom, was ik door en door koud en zat er even doorheen. Inmiddels hadden we besloten de route in te korten tot De Panne. Het laatste stuk liep door een meer beschut gebied en met minder rechte wegen.
In De Panne hebben we via de Toeristen-informatie een kamer geboekt in het Parkhotel. Een oud hotel niet luxe, maar wel netjes en verzorgd. Bescheiden dus. Daarom hebben we ons avonddiner ook maar aangepast. Een pizza met 2 pilsjes. Ook daarop komen we aan morgen met maar een wens: morgen a.u.b. geen wind uit het zuidwesten.