17 mei 2015, Cayeux-sur-Mer - Dieppe, 60.2 km. - Reisverslag uit Dieppe, Frankrijk van Ben en Theo Niersen - WaarBenJij.nu 17 mei 2015, Cayeux-sur-Mer - Dieppe, 60.2 km. - Reisverslag uit Dieppe, Frankrijk van Ben en Theo Niersen - WaarBenJij.nu

17 mei 2015, Cayeux-sur-Mer - Dieppe, 60.2 km.

Blijf op de hoogte en volg Ben en Theo

19 Mei 2015 | Frankrijk, Dieppe

Bijna windstil en een aarzelend zonnetje was de omstandigheid, waarin we vertrokken. Aanvankelijk volgden we een erg rustig landweggetje, dat echter overging in een niet meer geplaveide weg. Bult en gat en keien en niet zo’n klein eindje ook. In een dorpje kregen we weer, wat we graag wilden. Heerlijk ontspannen fietsend kwamen we in Ault, waar we de krijtrotsen voor het eerst van dichtbij zien konden. In het dorp enkele onzalige klimweggetjes, maar we hebben het gered. Daarna op weg naar Le Treport. Evenals Ault zo’n typisch stranddorp met al zijn verschijnselen: Veel mensen, veel terrasjes, veel hotels, veel stalletjes, veel ronkende motoren en veel poeha. We kwamen met een behoorlijke afdaling de stad binnen zeilen en hebben bekeken wat het stadje te bieden had o.a. een show van een groep karate-dames. De stad uitkomen naar Dieppe, volgens de aanwijzingen, die Truus gaf, was een bijna onmogelijke opdracht. Maar wij hebben het bijna onmogelijke toch volbracht. Wel kwamen we kort daarop tot de conclusie, dat we de Truus-aanwijzingen naar eigen goeddunken gingen interpreteren.
Onderweg draaiden we Criel sur Mer in. In de bocht stond een jochie van een jaar of acht , die blijkbaar met verbazing naar onze fietsen keek. Hij zei: ‘’Bon velo, tres bon velo’’. Even verder bij de eerste villa liep op het gazon een krieleke [krielkip]. Hoe krijg je het bij mekaar.
Ook Dieppe is zo’n typisch strandstadje met 4 havens, waarin veel plezierboten en bootjes liggen. Ook varen Ferrys van hier naar Engeland en natuurlijk ook omgekeerd. Op een hoogte boven de stad staat een groot kasteel en er is een grote basiliek. Ook hier bestaat evenals in Cayeux-sur-Mer het droge strand uit een keienstrand. Tussen de strandboulevard en de boulevard voor de rij hotels is een gazon van wel 50 m. breed.
In de ontvangstloge van het hotel werden we met een opgewekt: ‘’Goede middag, heren’’ ontvangen door een van oorsprong Hengelose, die al 18 jaar in de Franse horeca werkt. ‘’ Ik zal jullie matsen met een mooie kamer met zicht op de zee.’’ En dat deed ze. Soms heeft het ook voordelen Nederlander te zijn.