19 mei 2015, Sassetot-le-Mauconduit - Le Havre - Reisverslag uit Le Havre, Frankrijk van Ben en Theo Niersen - WaarBenJij.nu 19 mei 2015, Sassetot-le-Mauconduit - Le Havre - Reisverslag uit Le Havre, Frankrijk van Ben en Theo Niersen - WaarBenJij.nu

19 mei 2015, Sassetot-le-Mauconduit - Le Havre

Blijf op de hoogte en volg Ben en Theo

19 Mei 2015 | Frankrijk, Le Havre

Storm met hagel op de ruiten en toch actieve kite-surfers op het ondiepe water langs de kust. Het is toch echt gebeurd. De reisleider is van zijn geloof afgevallen. In het algemeen belang is Truus, voorlopig voor een dag, op non actief gezet. Ik heb vandaag vaak gedacht : ’’Hoe zou Truus zich voelen’’. Vanmorgen kwam het voorstel de route niet door alle zeedorpen, die hier overigens allemaal ………ville heten, te laten gaan. Hier ga je met de fiets op de kop naar beneden op grote snelheid en kruip je bijna met de kont omlaag weer omhoog tot omgevingsniveau. Door de krijtrotsen, die tot in zee staan, is het hier onmogelijk een weg vlak lange het strand te leggen. De voorzitter van de reiscommissie meende een route te moeten volgen over een D-weg voor het grotere verkeer achter de duindorpen langs. Korter en minder inspannend dan de wel gezelligere binnenlandweggetjes. Het voorstel werd door de plenaire vergadering eenstemmig aangenomen. Op overbodige inspanning zit niemand te wachten.
Voor Le Havre deden we nog twee grote kust steden aan nl. Fécamp en Etretat. We beginnen ze al te kennen. Rond een kom, waarin de stad ligt, zie je grote vaak mooie gebouwen en grote villa’s op de 3 hellingen liggen ook staat er vaak een vuurtoren en een kerk. In het stadje grote havens met veel plezierboten van allerlei afmetingen en langs de kades horecagelegenheden. Links en rechts zie je wat belangstellende blikken in onze richting. We zijn zo bescheiden te denken, dat dit onze bepakte fietsen betreft.
De weg naar Le Havre was een D-weg met behoorlijk wat verkeer, maar goed befietsbaar. Deze weg zouden we bij goed weer en normale wind fluitend hebben afgelegd. Nu was het doordouwen. Le Havre is een grote stad. Bij binnenkomst zijn we door een tunnel gefietst. Zo’n lange tunnel hebben we nog nooit gefietst. Het gedeelte, dat wij gezien hebben is ruim van opzet. Morgen zijn we nog hier. Als er wat vermeldenswaardig is, zal ik dat vermelden.
Jammer voor Truus, maar zij had ons 80 km. laten fietsen en wij hebben nu 67 km. afgelegd. Onder deze omstandigheid een goede zaak.

• 20 Mei 2015 - 20:44

Frederique:

Wat een goede beslissing om Truus op non acief te zetten. Vanaf vandaag komen voor mij de bekende plaatsnamen. Ik ben benieuwd wat jullie van de komende kilometers vinden. Ga niet te ver van de kust vandaan. Genieten maar. groetjes uit Gendringen