20 mei 2015, Le Havre, Rustdag. - Reisverslag uit Le Havre, Frankrijk van Ben en Theo Niersen - WaarBenJij.nu 20 mei 2015, Le Havre, Rustdag. - Reisverslag uit Le Havre, Frankrijk van Ben en Theo Niersen - WaarBenJij.nu

20 mei 2015, Le Havre, Rustdag.

Blijf op de hoogte en volg Ben en Theo

20 Mei 2015 | Frankrijk, Le Havre

Het programma voor vandaag was:
1. Naar de laverie
2. Naar het postkantoor
3. Naar de St. Joseph Eglise
4. Naar de fietsenzaak.
5. Naar de Basiliek.
6. Naar het centrum.
7. Rusten.
8. Eten.

1. Niet ver van het hotel had Ben op internet een wasserette ontdekt. Gemakkelijk lopend te bereiken. Net voor ons ging een man van een jaar of vijftig naar binnen. Hij zag natuurlijk meteen, dat we nieuwelingen waren. Hij legde ons zeer bereidwillig, in een mengelmoes van Frans en Engels uit, hoe alles functioneerde. Toen we even zaten te dubben over de zeeptoevoer, pakte hij uit zijn waskoffer een fles wasmiddel en deed daarvan een paar scheuten in de twee machines, die wij gingen gebruiken. Toen Ben hem vroeg, wat hij hem schuldig was, keek hij hem bijna verontwaardig aan. Ben bedankte hem natuurlijk en toen zei hij:’’ You’re welcome’’. Na de was alles in de droger en na anderhalf uur was de was van veertien dagen klaar.
2. Na de koffie en het wegbrengen en opbergen van de was, naar het postkantoor om een aantal overbodig geworden fietskaarten naar Valburg te sturen. Bedoeling: minder ballast. Dat doen we niet weer.
3. Het hoogtepunt van de dag was een bezoek aan de St. Joseph Eglise. Een vrij moderne kerk, de architect was in 1954 overleden. Onvoorstelbaar imponerend. Een grote, zeer slanke, brok beton met boven het middelpunt, een zeer grote ruimte met honderden zitplaatsen, de kerktoren, die van binnen uit tot boven in, ongeveer 100 m. hoog te zien is en waarin kleine raampjes met gekleurd glas, elke kant anders, zijn aangebracht. Thuis wil ik op internet nog eens de gegevens van deze kerk nakijken en samenvatten. Opvallend vond ik ook, dat de kerk en de omgeving zo goed harmoniëren. Misschien heeft de architect wel inspraak gehad in de stijl van de grote gebouwen rond de kerk. Geweldig. Wie Le Havre bezoekt, mag dit niet missen.
4. We zijn op zoek naar twee reserve-binnenbanden, want de passende reserve-band, die we bij ons hadden is in bedrijf gesteld. En reserve is noodzakelijk. De fietsenzaak, die we op loopafstand ontdekt hadden, was op woensdag dicht en ging op donderdag pas om 10 uur open. Wat een fietsenmaker!!!
5. Niet ver lopen was de Basiliek. Een echt grote oude sobere grijze basiliek, met twee opvallende glas-in-lood ramen, die gerestaureerd hadden kunnen worden van de beschadigingen bij de zware bombardementen in 1944. Merkwaardig aan deze ramen was, dat ze geen Bijbelse voorstelling maar plaatselijke gebeurtenissen uit het verleden uitbeeldden.
6. Een ruim centrum, met een groot plein met veel waterpartijen, afgewisseld met bloemperken en gazonnetjes voor het gemeentehuis [Hotel de Ville]. Erg geordend en opgeruimd. Het ziet er allemaal erg verzorgd uit.
7. Ik heb twee uur vooral geslapen en voor de rest lui gelegen. Ben is met de laptop bezig geweest en zegt, dat dat ook rusten is.
8. Het was lekker.

• 21 Mei 2015 - 20:14

Frederique:

Goedenavond heren, he he eindelijk een baseliek bezocht...... Ik begon het al te missen. Een fietstocht zonder een kerkbezoek kan bij jullie niet. En wat vinden jullie van die grooooootte brug. Mochten jullie daar ook overheen, of was er een kleine voor het "gewone"verkeer.
    Wij kunnen inmiddels ook weer fatsoenlijk over een stoep lopen, maar de straat is nog zandgronden met keien. We wachten af wanneer ze gaan bestraten.
    Geniet van jullie reis en op naar de volgende .......villes. Er komen nog een paar.
    Een dikke knuffel voor jullie beiden.

• 21 Mei 2015 - 20:33

Giny Geerling:

Stoere binken zijn jullie. Het weer mag over het algemeen nog wel zo zijn!!Hier is het ook nog niet je van het!
    Na de rustdag van gister er weer driftig tegenaan!!
    Heel veel succes en prettige pinksterdagen.

Lieve groet ons. We blijven jullie volgen
    Giny