22 mei 2015, Trouville - Courseulles-sur-Mer, 64,2 - Reisverslag uit Courseulles-sur-Mer, Frankrijk van Ben en Theo Niersen - WaarBenJij.nu 22 mei 2015, Trouville - Courseulles-sur-Mer, 64,2 - Reisverslag uit Courseulles-sur-Mer, Frankrijk van Ben en Theo Niersen - WaarBenJij.nu

22 mei 2015, Trouville - Courseulles-sur-Mer, 64,2

Blijf op de hoogte en volg Ben en Theo

25 Mei 2015 | Frankrijk, Courseulles-sur-Mer

De eerste 16 km. was, zoals we gewend waren, met golvende wegen en 2 fikse klimmen, gevolgd door snelle afdalingen. Bij Houlgate werd het vlak en dat bleef tot aan het einde. We zijn veel langs kale stranden gefietst. Kaal, omdat het te koud is om op het strand te zijn, om andere redenen dan om te wandelen of de hond uit te laten.
Bij Ouistreham kwamen we aan de Beaches, die gebruikt zijn bij de landingen van de Canadezen op 6 juni 1944. Daar stond ook het eerste monument. Vanaf hier hebben militairen een grote rol gespeeld en aangezien ik 52 jaar geleden een goed geoefend en fanatiek sergeant en later zelfs 6 weken sergeant-majoor van de militaire administratie ben geweest, dacht ik samen met Ben even de ere-houding te moeten aannemen. Maar….hij weigerde, omdat hij zich nooit een echt en fanatiek militair gevoeld had. Geachte lezer u begrijpt mijn teleurstelling. Ik ben er van overtuigd, dat Wim, gewezen fanatiek sergeant bij de zandhazen, mij begrijpt. Jan zal er niks van snappen. Die is nooit militair geweest en is dat gemis nooit te boven gekomen en of Leo opgeleid bij de burger luchtwacht in Megchelen die houding in zijn opleiding heeft gehad, waag ik te betwijfelen.
Al lange tijd moet deze kuststrook in trek zijn geweest, want er staan veel grote huizen en de bouwstijl is prachtig. Soms heb je het idee, dat er een aantal kasteeltjes op rij is gebouwd. Bijzonder de daken vallen op, geen strakke vlakken zoals bij ons, maar allerlei tierelantijntjes, die die vlakken doorbreken. Toch mooi.
In het begin van de route zagen we een plaats met veel rieten daken. I.p.v. de afgesmeerde nok, boven op het riek een bak gevuld met aarde en daarin allerlei bloemen zoals tulpen, narcissen enz.
In de dorpjes aan de Beaches overal herdenkingsmonumenten en informatiezuilen over de Canadezen, omdat die hier geland zijn. Courseulles is het centrum van de Canadese herdenking. Hier is het “Centre Juno Beach” een museum, waarin de rol van de Canadezen wordt weergegeven en waarin voorwerpen, foto’s, filmen en veel illustratief materiaal te zien is. Wij hebben het Museum bezocht.. We zitten er al helemaal in en het wordt vervolgd.