5 juni 2015, Le Mans - Nogent-le-Rotrou, 79,5 km. - Reisverslag uit Nogent-le-Rotrou, Frankrijk van Ben en Theo Niersen - WaarBenJij.nu 5 juni 2015, Le Mans - Nogent-le-Rotrou, 79,5 km. - Reisverslag uit Nogent-le-Rotrou, Frankrijk van Ben en Theo Niersen - WaarBenJij.nu

5 juni 2015, Le Mans - Nogent-le-Rotrou, 79,5 km.

Blijf op de hoogte en volg Ben en Theo

05 Juni 2015 | Frankrijk, Nogent-le-Rotrou

De tocht van vandaag had vele gezichten. Met 6 km. waren we Le Mans uit en was het stoppen voor de vele stoplichten afgelopen. Aanvankelijk volgden we een rustige secundaire weg, maar kwamen op een drukke D-weg met veel verkeer, waaronder veel vrachtverkeer. In St. Mars la Briére dronken we 2 echt goede en grote koppen koffie voor een dorpsprijs. Daar kwam een Fransman, die onze fietsen gezien had tot drie keer bij ons met een praatje. Zelfs bood hij ons aan ons te vergezellen op een heel mooie tocht in de buurt. Dat hebben we vriendelijk, maar beslist geweigerd, omdat we onze eigen route hadden en naar Nogent-le-Rotrou wilden. Uiteindelijk wenste hij ons beaucoup de courage.
Na de koffie en na even zoeken volgden we een z.g. witte weg op de kaart. Dit was een prachtige route door gemakkelijk te fietsen landschap.
In La Ferté-Bernard na goed 50 kilometer geluncht bij de kerk en daarbij hadden we zicht op drie wegen. Volop afwisseling. Kwam er geen auto, dan ging er wel iemand geld pinnen bij de boerenleenbank aan de overkant van de weg.
Niets vermoedend wilden we onze prettige tocht vervolgen, maar dat pakte anders uit. We kregen een stuk van 18 kilometer voor de kiezen, die nergens op leken. We waren constant in strijd met de kilometers en de hoogteverschillen. Een afdaling Ceton in was echt op de kop naar beneden met het gevolg, dat we bijna met de kont over de grond weer de bult op moesten. Aanvankelijk dacht Ben ook nog dat we misschien wel op de verkeerde weg reden. Gelukkig viel dat mee en kwamen we in Etilleux, met beiden nog nauwelijks drinken in een van de drie bidons. In Etilleux stond een bord met nog 12 km. naar onze eindbestemming. Nu volgde het derde gezicht van onze route: Van de 12 km. waren er wel 10 een afdaling en kwam er nog slechts 1 acceptabel klimmetje.
Met de knollen op en de bidons leeg kwamen we in Nogent-le-Rotrou aan en vonden een kamer in Hotel Au Lion d’Or [de gouden leeuw]. Na een uitgebreide rust zijn we de stad in gegaan en kwamen al gauw terecht op een terrasje, waar vandaan we een groot aantal mensen uit Nogent voorbij hebben zien komen, die we anders misschien wel niet gezien zouden hebben. We begrijpen nu beter, waarom sommige mensen graag op een terrasje willen zitten. Je hoeft niets te doen en je kunt zo onopgemerkt veel mensen bekijken. Daarna gegeten. Nu zit Ben de verwachtingen voor morgen op te zoeken: het weer, de route en het terrein. Volgens de verwachtingen krijgen we morgen goed fietsweer, met vooral in het begin een zware klim met 150m. hoogteverschil. Maar…we zijn er altijd nog gekomen en morgen dus ook. Gegroet allemaal.