18 juni 2015, Sankt Vith - Aachen, 99,3 km. - Reisverslag uit Aken, Duitsland van Ben en Theo Niersen - WaarBenJij.nu 18 juni 2015, Sankt Vith - Aachen, 99,3 km. - Reisverslag uit Aken, Duitsland van Ben en Theo Niersen - WaarBenJij.nu

18 juni 2015, Sankt Vith - Aachen, 99,3 km.

Blijf op de hoogte en volg Ben en Theo

18 Juni 2015 | Duitsland, Aken

Vanaf de derde verdieping van Hotel Marquet moesten we met onze bagage naar beneden, nu echter maar 45 treden. Onze fietsen waren inmiddels 15 treden omhoog gebracht door iemand van het hotel. Die hadden de nacht in de kelder doorgebracht. Het lijkt zo langzaam aan, dat we een abonnement hebben op de derde verdieping.
Iedereen weet dat België verdeeld is in een Franstalig en een Nederlands-[Vlaams] talig gedeelte. Wij waren vannacht in het bijna onbekende Duitstalig gebied van België. Hier is Duits de eerste taal ook op school. Daarnaast wordt er Frans en als extra Engels onderwezen.
De tocht van vandaag begon erg fris en wat erger was: nat. De eerste 17 km. van de Venn-Bahn ging over een soort gruisweg, met vandaag de nodige plassen. We zagen er na die afstand, op zijn netst gezegd, besmeurd uit. Daarna was het pad, op twee stukjes na, geheel geasfalteerd. Het bleef nat tot na de koffie. Daarna klaarde het op en zagen we zelfs de zon.
De Venn-Bahn is een erg mooie route , die vandaag over bijna de gehele afstand liep over een gewezen spoorbaan. Zo hier en daar waar het pad op de hoogte van een dorpje kwam, waren er wat verbindingsstukjes nodig. Vaak lag het pad duidelijk hoger dan de dorpjes zo halfweg tegen de heuvel. De Bahn stijgt en daalt niet meer dan 2%. D.w.z. gemakkelijk te fietsen. Tot aan de 60 km. was het afwisselend stijgen en dalen. Op 38 km. voor het einde in Aachen zaten we op 580 m hoogte. Daar begon een afdaling tot in Aachen tot 175 m. Dat is heerlijk fietsen. Onderweg deden allerhand herinneringen van vroeger , zoals stationnetjes, haltes, perronnetjes, locomotiefjes, wagons en personenvoertuigen, maar ook palen, kruisen en borden je beseffen, dat je op een gewezen spoorlijn zit.
De rit verliep vlot en tegen vier uur waren we in Aachen, waar we via het bureau voor toeristen een kamer reserveerden in Hostel Hotel en wat denk je…..op de derde verdieping. Maar nu is er wel een lift.
Aachen is de stad van Karel de Grote. Je weet wel: van 768 tot 814 De super-monarch, die in 800 door Paus Leo III in Rome tot keizer werd gekroond, o.a. omdat hij het christen-zijn in zijn rijk verplicht stelde. Hij stichtte op de plaats waar nu de Dom staat een kerk. De Dom is het eerste werelderfgoed van Duitsland. Aken is de stad van de wetenschap. Er zijn 4 Hogescholen. Geen overrompelende stad, rustig en bescheiden.