woensdag 28 mei 2014 - Reisverslag uit Tours, Frankrijk van Ben en Theo Niersen - WaarBenJij.nu woensdag 28 mei 2014 - Reisverslag uit Tours, Frankrijk van Ben en Theo Niersen - WaarBenJij.nu

woensdag 28 mei 2014

Blijf op de hoogte en volg Ben en Theo

29 Mei 2014 | Frankrijk, Tours

Chenonceaux- Tours 46,1 km.
Vanmorgen wat later, omdat we pas om 9 uur bij het kasteel in het dorp terecht konden. Dezelfde naam zonder x. Een kasteel , dat je moet zien als je in de buurt bent. Het is oorspronkelijk een normaal kasteel, niet zo groot aan de oever van de Cher. Aan dit kasteel is op de pilaren van een oude brug een balzaal met daarboven kamers gebouwd, uitstrekkend over de hele rivier, 30m lang en 6 m breed. In de eerste wereldoorlog is deze ruimte gebruikt als militair hospital, waarin meer dan 2000 militairen zijn verpleegd, in de tweede wereldoorlog was de ene zijde van de Cher Duits gebied en de andere kant Frans. Dankzij de nooduitgang konden veel onderduikers de weg naar de vrijheid vinden via deze balzaal. De Duitsers hebben op het punt gestaan het kasteel te bombarderen, maar dat is gelukkig niet gebeurd. Groots zijn ook de tuinen rond het kasteel. Ook de inrichting is fraai en het bezit aan koperen pannen en aanverwante artikelen is indrukwekkend.
Na de bezichtiging en koffie in “ons“ hotel gingen we op weg naar Amboise. Ook een bekend kasteel , maar minder. Het ligt aan de kant in de stad, vlak tegen de Loire aan . We hebben wat rondgekeken. Opvallend was het grote aantal terrasjes en de grote hoeveelheid fietsen die daar tegenover geparkeerd stonden. Waarschijnlijk komen in Amboise veel fietsroutes bij mekaar. Vanaf de Loire-brug heeft Ben een aantal foto’s gemaakt. We hebben het kasteel niet van binnen gezien.
Vandaar uit weer flink klimmend en dalen van de Loire af. Tot we van de bedoelde route zijn afgeweken, omdat we een mooie weg op de kaart gevonden hadden, die ons wat eerder weer bij de Loire bracht. De laatste 15 km. waren veel vlakker en daardoor waren we eerder in Tours.
Ons lichaam zegt, dat we een rustdag verdiend hebben en dat Tours daarvoor een zeer geschikte stad is met veel bezienswaardigheden. En omdat wij altijd goed luisteren, doen we dat deze keer ook.

• 30 Mei 2014 - 15:26

Wim Nijland:

Ben en Theo,
    Ik volg steeds jullie reisverslagen. Benijd jullie iedere keer wanneer ik dit allemaal lees. Ben gister uit het ziekenhuis gekomen na mijn 1 ste chemokuur. Op dit moment akelig beroerd. Hoop dat het nog wat
    beter wordt .Volgende week uitrusten en daarna etc.
    Vandaar deze korte reactie.
    Mannen .... geniet er van , jullie begrijpen wat ik bedoel.
    Nog veel veilige kilometers.
    Veel groeten, wim