23 mei 2015, Courseulles - Grandcamp Maisy, 57,1 k - Reisverslag uit Grandcamp-Maisy, Frankrijk van Ben en Theo Niersen - WaarBenJij.nu 23 mei 2015, Courseulles - Grandcamp Maisy, 57,1 k - Reisverslag uit Grandcamp-Maisy, Frankrijk van Ben en Theo Niersen - WaarBenJij.nu

23 mei 2015, Courseulles - Grandcamp Maisy, 57,1 k

Blijf op de hoogte en volg Ben en Theo

25 Mei 2015 | Frankrijk, Grandcamp-Maisy

Vandaag een prima fietsdag gehad. Vaak vlak, maar ook een stuk of vijf-zes klimmen. Alle te doen. We moeten natuurlijk in conditie blijven. Eerst wat mistig, toen lang grijs, maar het laatste gedeelte warmer en zelfs zo nu en dan wat zon.
Vier bezoeken vandaag aan 6 juni-herinneringen.
1. Arromanches-Beach [aan de Goldbeach].
2. American Cemetery [aan de Omaha-Beach] bij de plaats Colleville sur Mer
3. Omaha- Beach bij Saint Côme de Fresné.
4. Pointe du Hoc. [tussen de Omaha-Beach en de Utah-Beach]

1. In Arromanches is aan het strand nog een vrij groot restant te zien van de afzetting van de kunstmatige haven, die de geallieerden hier hadden aangelegd om materieel en manschappen af te zetten voor inzet ter versterking van de reeds aanwezige troepen. Ook is iets verder op een soort museum, ‘’Arromanches 360 waar we een 20 minuten durende film “The Price of Freedom” hebben gezien, die een indruk geeft wat hier gebeurd is. Er zijn een aantal authentieke beelden in verwerkt. 360 geeft de vorm van de filmzaal aan. Je staat in de ruimte en de beelden en het geluid zijn om je heen.
2. In Côme de Fresné zagen we vanaf een soort plateau een stuk van de Omahakust. Het enorme hoogteverschil, dat door de geallieerden moest worden overbrugd terwijl ze door de Duitsers onder vuur werden genomen, verbaasde ons zeer. Verderop in Vierville sur Mer weer een stuk Omaha-Beach gezien. Hier was het wat vlakker, al kwam na de weg en een beperkte ruimte van ongeveer 20 m. een steile wand waar boven ongetwijfeld de Duitsers de Geallieerden opwachtten.
3. Het bezoek aan de Amerikaanse Begraafplaats met Monument was erg indrukwekkend . Deze plaats ligt op een hoogte aan het Omahastrand, zo ongeveer aan de plaats des onheils. Hier liggen bijna 10.000 graven en er is een muur met ongeveer 1557 namen van militairen, waarvan nooit iets is terug gevonden. Op de hagelwitte kruisen staan naam van de militair, de datum van sneuvelen, en het onderdeel, waartoe de militair behoorde. Bij elk kruis stonden een Amerikaans en een Frans vlaggetje en bij diverse kruisen lagen bloemen. Alles was optimaal in orde , want we naderen 6 juni en dan is hier een grootse herdenking Bij Joodse militairen was het bovenstuk van het kruis vervangen door een ster. Dit is een verzamelpunt van Amerikaanse Militairen, die in deze regio zijn omgekomen. Het totaal is een enorm monument. Emotie verwekkend.
4. La Pointe du Hoc ligt tussen omaha-Beach en Utah-Beach. Hier was een extra versterkte Duitse vesting hoog boven de zee. Onneembaar door de plaats en door de vele bunkers, die nauwelijks boven de grond uitstaken. Een Amerikaans elite legeronderdeel is het, onder grote verliezen toch gelukt, met behulp van touwen en touwladders deze vesting te veroveren. Aan deze toch vrij grote plek is bijna niets veranderd. Enkel wat wandelpaden aangelegd. Hoe het de Amerikanen gelukt is en onder leiding van wie, wil ik thuis nog eens gaan nazoeken op internet. Deze plek intrigeert mij bijzonder.
Na 4 bezoeken en 57 km fietsen was de dag helemaal vol.

• 28 Mei 2015 - 18:51

Frederique:

hoi Theo en Ben, wat een mooi indrukwekkende kuststrook. ik ben blij dat jullie er ook de tijd voor hebben genomen om rond te kijken. veel herkenbare plekken voor mij. Genieten van een belangrijk stuk historie. groetjes Frederique