7 juni 2015, Rustdag in Chartres - Reisverslag uit Chartres, Frankrijk van Ben en Theo Niersen - WaarBenJij.nu 7 juni 2015, Rustdag in Chartres - Reisverslag uit Chartres, Frankrijk van Ben en Theo Niersen - WaarBenJij.nu

7 juni 2015, Rustdag in Chartres

Blijf op de hoogte en volg Ben en Theo

07 Juni 2015 | Frankrijk, Chartres

Op een rustdag mag je de wekker “uitlaten”. Dat hebben we gemerkt, i.p.v. om half acht wakker te worden was het kwart voor negen. Na het ontbijt zijn we de stad ingegaan. Het was nog fris. Ons eerste doel was de Notre Dame Kathedraal, De grootste gotische kathedraal en met de grootste oppervlakte gebrandschilderde ramen. Deze kathedraal is zo uniek dat hij op de werelderfgoedlijst van de Unesco staat. Op het gevaar af, dat we door lezers of lezeressen verdacht worden weer terug te zijn gevallen op een oud pad, hebben we veel tijd besteed aan de bezichtiging en wat Ben betreft het fotograferen van deze bijzonder mooie kerk, ondanks het feit, dat er aan diverse delen restauratie-werkzaamheden werden verricht en er nog een aantal aan de beurt moeten komen. Het is zonder meer indrukwekkend, zo zelfs, dat we beiden een boek met 185 foto’s gekocht hebben over de kathedraal en oud-Chartres.
Daarna een aangegeven wandelroute door vooral oud- Chartres gemaakt. Dit gedeelte ligt tussen het riviertje de Eure en de hoogte van de kathedraal. Dus tegen de helling aan hetgeen goed te merken is aan de daal-en klimweggetjes en de partijen trappen. Langs de rivier zijn prachtige plekken.
Op de hoogte van de kathedraal ligt het nieuwe Chartres met mooie gebouwen in moderne architectuur en ruim van opzet met brede straten en ruime pleinen met waterpartijen.
Een stad om te bekijken als je in de buurt komt.