8 juni 2015, Chartres - Milly-la-Forêt, 83 km. - Reisverslag uit Milly-la-Forêt, Frankrijk van Ben en Theo Niersen - WaarBenJij.nu 8 juni 2015, Chartres - Milly-la-Forêt, 83 km. - Reisverslag uit Milly-la-Forêt, Frankrijk van Ben en Theo Niersen - WaarBenJij.nu

8 juni 2015, Chartres - Milly-la-Forêt, 83 km.

Blijf op de hoogte en volg Ben en Theo

08 Juni 2015 | Frankrijk, Milly-la-Forêt

Vandaag een andere route gereden, dan Ben aanvankelijk, drie maanden geleden had gepland. Daardoor was de afstand 15 km. korter. De tocht op zich verliep vlot, al was het bij de start alsof alle koude wind, die in de stad uit de smalle schaduw-straatjes komt, zich volledig op ons concentreerde. Goed dat we de fietsjasjes aan hadden. De tocht ging door zacht golvend land tussen heel grote graanvelden, die afgewisseld werden met één enkele zonnebloemveld, een aantal aardappel- en een aantal bietenvelden. Een gewas kwam voor de twee Von Agrarischen Ursprung-stammende fietsers als onbekend voor. Zo hier en daar stonden de sproeiers al weer aan in de duftige tarwevelden.
Noord-Frankrijk de graanschuur van Frankrijk. We zijn geen grote aantallen graansilo’s tegengekomen in de kleuren wit geel of groen, zoals we die gezien hebben in de graanstreek, waar we door heen fietsten toen we op weg waren naar Santiago de Compostela.
De eerste koffie dronken we na 20 km. staande in een epicerie-winkel, de enige in het dorpje, waar alle belangrijke dagelijkse dingen te koop zijn. Zo’n Pa en Ma Gerritsen-winkel, voor de oud inwoners van Varsselder. Je moest 1 euro in een automaat stoppen, op 2 drukken en je kreeg en soort koffie in een papieren beker. Na 43 km. dronken we in een café de man 2 koppen koffie, zoals gebruikelijk. Kosten 4,40 euro. Voor 4 koffie hebben we ook al 13,80 euro betaald.
Tijdens het koffiedrinken besloten we in onderling overleg en met meerderheid van stemmen beslist verder door te rijden en wel 26 km. Daarvoor waren de volgende redenen: het was nog vroeg, het was mooi fietsweer, ook al hadden we ook nu weer de zijwind wat tegen, de afstand was 15 km. korter en de afstandsplanning voor de komende twee dagen zou beter uitkomen. We gingen dus niet tot Etampes, maar tot Milly-la-Forêt.
Na Etampes veranderde het landschap en kwamen de heuvels weer in zicht en, wat erger was, ze stonden haaks op de fietsrichting. Vaak kom je voor een heuvelrug in een dorpje met helemaal onderin een riviertje. Daar moet je dan over het bruggetje, waarna de heuvel weer kan beginnen. In onze 26 km. ging dat niet zo vlot. Er waren ook langere vlakke stukken, maar toch 3 stevige, op de kaart onderscheiden, klimmen. De richting van de weg was wat veranderd, zodat we de wind meer mee kregen.
In Milly-la-Forêt, een leuk plaatsje met een grote en mooie antieke open markthal met een dakbedekking van leisteen, vonden we vlakbij deze hal een prima kamer met een dubbel bed voor mij en een enkel bed voor Ben [komt zelden voor]. Onze stevige gastvrouw spreekt enkel Frans, maar ze gaf ons langzaam en duidelijk informatie, zodat “toutes total compris” is. We zitten prima. Alleen konden we vanavond nergens eten, want op maandag zijn bijna alle horeca-zaken gesloten. We hebben in de super twee pakken koeken gehaald. Daar redden we het wel mee tot morgen.
Enkele getallen: [totaal onbelangrijk] de 2000 km. liggen achter ons en we hebben er nog ongeveer 1000 km. voor de boeg. De schatting vooraf komt dus aardig uit.

• 09 Juni 2015 - 17:54

Harry Houtzager:

Dag Ben en Theo,
    zo te lezen verloopt jullie "voie de la liberte" voorspoedig. Als ik jullie verslag lees, zie ik weer beelden van de fietstocht van Arjan en Arie in 2008. Onze geplande tocht door Noord-Frankrijk ging niet door. Arjan, mijn cadeau-zoon is inmiddels van het fietsen overgestapt op hardlopen, met name duur-lopen. Hij loopt op 5 juli as. de MotagnHard over 105 km in de bergen bij Chamonix. Omhem te begeleiden gaan wij op 30 juni op weg daar naar toe. Dinsdag 30 juni rijden wij dus door Belgie, via Bouillon naar Verdun en zo verder. Hoever zijn jullie op 30 juni?
    Jullie hebben in ieder geval nog veel mooie kilometers voor de boeg. Wij wensen jullie goed fietsweer en conditie!
    Groeten van Harry en Marjan Houtzager