11 juni 2015, Sézanne - Reims, 76 km. - Reisverslag uit Reims, Frankrijk van Ben en Theo Niersen - WaarBenJij.nu 11 juni 2015, Sézanne - Reims, 76 km. - Reisverslag uit Reims, Frankrijk van Ben en Theo Niersen - WaarBenJij.nu

11 juni 2015, Sézanne - Reims, 76 km.

Blijf op de hoogte en volg Ben en Theo

11 Juni 2015 | Frankrijk, Reims

Vanaf begin Champagne naar het centrum van deze bekende wijnstreek.
Wijnvelden hebben graag hoge hellingen, fietsers niet. Ook vandaag de druivenvelden op de hoge schuine hellingen, op de lagere en vlakke velden de genoemde graansoorten afgewisseld met de andere veldvruchten als bieten, aardappelen en tuinbonen
In deze streek is het ook niet zo kaal als waar we gisteren fietsten. Veel meer struik- en bomenbegroeiing, dat de wind, die er vandaag ook was, maar minder sterk en meer van opzij, breekt of zelfs tegenhoudt.
Ondanks de zware inspanningen van gisteren, die vooral goed te merken waren op de twee zware klimmen, hebben we toch een goede fietsdag gehad. Allerlei facetten van het fietsen kwamen aan de orde, met twee extremen nl. bij een afdaling over de maximaal toegestane snelheid van 50 km. per uur gaan en een klim van 3 km. afleggen met een gemiddelde snelheid van 6,2 km per uur. Dat betekent, dat je er bijna een half uur over doet en dat je moet oppassen om niet om te vallen [een beetje overdreven]. Als je dan aan het einde boven terugkijkt en je ziet een bord met het teken van afdaling met 6% erop, dan weet je wat jij geklommen hebt.
Onderweg krijg je zo nu en dan steunbetuigingen en tekens van waardering van vrachtwagenchauffeurs, motorrijders en collega’s fietsers .Een vrachtwagenchauffeur, die in de klim net voor de top achter mij bleef, liet zijn motor “prut-prut” geven en toen hij mij voorbij reed “toet-toet”. Waarschijnlijk weet die ook wat fietsen is.
Reims is vooral bekend om zijn wijn en om zijn enorme kathedraal, met zijn eigen geschiedenis en met een rol in de Franse geschiedenis. Over de wijn laat ik liever deskundigen hun oordeel geven. Over de kathedraal doe ik later een aanvulling.
Onze fietsen zijn ook uit logeren, bij een ander hotel op een goede honderd meter afstand staan ze veilig in de kelder.
Tot slot: Het was vanmiddag soms behoorlijk warm. Dat is het nu nog, de terrasjes in “onze” straat zijn mudvol en daar kunnen honderden mensen zitten. Wij zitten er op de derde verdieping en horen het geroezemoes en soms een schaterende lach. De Fransman is duidelijk een terrasjes-mens.