15 juni 2015, Metz - Mersch/Beringen, 91,2 km. - Reisverslag uit Mersch, Luxemburg van Ben en Theo Niersen - WaarBenJij.nu 15 juni 2015, Metz - Mersch/Beringen, 91,2 km. - Reisverslag uit Mersch, Luxemburg van Ben en Theo Niersen - WaarBenJij.nu

15 juni 2015, Metz - Mersch/Beringen, 91,2 km.

Blijf op de hoogte en volg Ben en Theo

16 Juni 2015 | Luxemburg, Mersch

Vanaf Metz kregen we tot Thionville een bijna vlakke tocht over een prima weg langs een gekanaliseerde rivier La Moselle [de Moezel]. Tijdens deze tocht van rond de 30 kilometer zagen we niet één vracht- of plezierboot. Terwijl er toch wel industrie langs deze rivier is.
Na Thionville begon het landschap sterk te veranderen en zo ook onze weg. Tot aan de stad Luxembourg bleef het een prettig heuvellandschap. De grens lag op 54 km.
De stad Luxembourg ia een uitgestrekte stad met een enorm niveauverschil tussen laag- en hoog-Luxembourg en opvallend is een zeer hoge rode brug, die over een gedeelte van de stad loopt.
We hebben lang moeten zoeken naar het Office de Tourisme. In de buurt van het station vroegen we een jongeman ernaar. Deze dacht even na en wenkte ons mee te komen. 10 meter verder was een grote lift en hij maakte ons duidelijk, dat we daarvan gebruik moesten maken om aan de andere kant van het station te komen, om daar verder te zoeken naar het Office. Wij dus met onze fietsen in de lift en kwamen boven in een loopgang terecht, die over alle perrons leidde naar een volgende lift, die ons aan de andere kant voor het station neerzette. Vandaar verder te voet en later fietsend. Uiteindelijk vonden we het Office op een groot binnenplein.
Ben deed niet zijn, maar onze boodschap: We zoeken 1 kamer met twee bedden en een veilige plaats voor onze fietsen en voor twee nachten. Prijs? “We hebben geen idee”. Direct kwam er al een waarschuwing, dat het onder 100 euro per nacht wel moeilijk zou worden. Er werd afgesproken, dat twee dames op zoek zouden gaan en we dan zouden beslissen. Om een lang verhaal kort te houden, gingen er zich steeds meer mensen met ons probleem bemoeien. Er was geen kamer te vinden. Alle hotels waren “complet”. Na een uur gaven we aan, dat we van plan waren verder te gaan, de stad uit richting Bastogne en dat we dan onderweg wel wat zouden zoeken. Dit werd ons door een heer, ik denk de directeur, ten zeerste afgeraden, want we zouden niets vinden. Meer dan een uur hebben minstens twee dames aan ons probleem gewerkt en uiteindelijk kwam er een oplossing 17 km. buiten de stad in een voor ons verkeerde richting. Maar er was opluchting bij ons, maar ook bij het personeel van het Office de Tourisme van Luxembourg. Een bijkomend geluk was , dat er een vlak fietspad naar de plaats Mersch-Beringen liep de zg. “Tour Vallée L’Álsette”. Om bijna 20.00 uur kwamen we bij Hotel Martha aan.
Nu morgen maar kijken hoe we in Bastogne komen.