9 juni 2015, Milly-la-Forêt - Cannes-Écluse, 59,4. - Reisverslag uit Cannes-Écluse, Frankrijk van Ben en Theo Niersen - WaarBenJij.nu 9 juni 2015, Milly-la-Forêt - Cannes-Écluse, 59,4. - Reisverslag uit Cannes-Écluse, Frankrijk van Ben en Theo Niersen - WaarBenJij.nu

9 juni 2015, Milly-la-Forêt - Cannes-Écluse, 59,4.

Blijf op de hoogte en volg Ben en Theo

09 Juni 2015 | Frankrijk, Cannes-Écluse

Vandaag stond een bezoek aan het Château Fontainebleau op het programma. We hadden de dag zo ingedeeld, dat er voldoende tijd was om hier uitvoerig rond te kijken. De weg er naar toe, 19 km. verliep als vanzelf. Toch iets merkwaardigs: Al vaker dan één keer heb ik mijn verbazing uitgesproken over het feit, dat je overal, al is het dorpje nog zo klein “centre ville” ziet, wanneer er verwezen wordt naar het centrum. Vandaag hebben we voor het eerst “centre village” gezien. Je ziet maar weer, als je maar blijft zaniken, komt het wel. [tip voor de kleinkinderen].
Ben dacht een slimme zet uit te halen, door een eind voor het kasteel koffie te gaan drinken. ‘’Is zeker goedkoper, dan bij het kasteel’’. Nou……12,80 euro voor de man 2 kopjes…. Slimheid wordt dus niet altijd beloond.
Château Fontainebleau is een groot paleis, aan de rand van de stad, met veel aangebouwde en veel vrijstaande gebouwen. Niet een torentjes-gebouw, vrij strak. Een gedeelte staat in de steigers. Achter het paleis is een grote oppervlakte tuinen. Je zou het bijna willen vergelijken met SansSoucci bij Berlijn. Alleen is dat veel grootser en weelderiger. Vooral de tuinaanplant en de vijvers zijn erg sober. Daar kwam nog bij, dat het paleis niet toegankelijk was voor het publiek. We konden er niet achter komen of dat alleen voor vandaag was of voor een langere periode. Vooraf dacht ik één van de extremen van Frankrijk te gaan zien, maar dat is het zeker niet.
Na deze toch wel wat tegenvaller hadden we meer dan tijd genoeg om de geplande 31 km. te fietsen. Echter door een toegift van Ben werden dat er 40. Ondanks dat, hebben we het kalm aangedaan, ook omdat de rit goed te doen was. Al met al een niet inspannende dag.