14 mei 2014, Calais - Boulogne-sur-Mer, 57,6 km. - Reisverslag uit Boulogne-sur-Mer, Frankrijk van Ben en Theo Niersen - WaarBenJij.nu 14 mei 2014, Calais - Boulogne-sur-Mer, 57,6 km. - Reisverslag uit Boulogne-sur-Mer, Frankrijk van Ben en Theo Niersen - WaarBenJij.nu

14 mei 2014, Calais - Boulogne-sur-Mer, 57,6 km.

Blijf op de hoogte en volg Ben en Theo

15 Mei 2015 | Frankrijk, Boulogne-sur-Mer

Tussen beide plaatsen zouden we Escalles, Cap Gris Nez en Wimereux aandoen. Na de prachtige dag van gisteren waren we door de weersverwachtingen voor vandaag niet positief gestemd, want er zou veel regen vallen en er zou een harde wind zijn. Uiteindelijk kwam er wel heel wat van uit, maar de zon scheen bij het opstaan, bij het gaan fietsen niet meer. Het was buiten koud en het werd grijs en bij Cap Gris Nez zelfs zakkengrijs, zo grijs, dat erg wel veel regen moest gaan vallen en dat deed het later ook. De wind was er maar werkte maar beperkt tegen. Verrassend was wel dat het heuvellandschap al na 8 km. van Calais begon en dat bleef constant tot aan Boulogne sur Mer en dat zal nog heel lang duren. En er zaten behoorlijke tussen, zelfs een die een tekentje op de kaart heeft. Maak dan je borst maar nat en dat gebeurt vanzelf in zo’n klim.
Cap Gris Nez is een vooruitstekende punt in de Noord-Franse kustlijn. Hier was een concentratie van bunkers gebouwd en daarvan zijn er nog vele. Ook staat er een vuurtoren en een weerstation. Het is een pokdalig gebied, waarin nu een wandelpaden route is aangelegd en er zijn veel parkeerplaatsen, hetgeen doet vermoeden, dat het hier in de zomer erg druk kan zijn. Aan de kustlijn sta je ongeveer 15 m. hoger kan de keien in de golven. Ben is in de zomer van 1960 hier geweest op de fiets met de voortrekkers.[wat was hij van jongs af aan al flink!!!] Toen nog een kale oneven vlakte met bunkers en een pad. Nu aan de rand van het gebied een dorpje en verder op wat huizen en een gebied zoals aangegeven. Bovendien de nodige hotels en aanverwante zaken. Zijn herinneringen en de huidige realiteit hebben weinig overeenkomsten. Het was er nu koud, grijs en winderig.
Tijdens onze lunch in een abri van de regionale busdienst begon het te regenen en deed het tot in Boulogne sur Mer en daarna nog tot vijf uur. Toen zaten we warm en droog in een Ibis Budget hotel, sober en netjes met onze fietsen in het invalidentoilet. Goed dat die zo ruim zijn. Mijn fiets staat daar terecht, want daarmee gaan we morgen even naar een fietsendokter. Een versnellingsapparaat werkt niet meer naar behoren. Boulogne sur Mer is een vrij grote stad met een mooi centrum, maar de buitenwijken dreigen wat te verkommeren. Onbewoonde huizen, veel te-koop-woningen en lege winkelpanden Een paar hoge kolossale torens en een oude burchtruïne waaraan wel wat gedaan wordt, maar in het klein. We hebben niets bijzonders gezien, maar misschien speelde het wat sombere weer bij onze beoordeling wel een rol.

• 17 Mei 2015 - 00:04

Anja:

Wat, de koga kapot!!! Kan toch niet! Denk aan jessi! Alle tel instellingen staan goed! Liefs Anja