16 juni 2015, Mersch/Beringen - Bastogne, 80,3 km. - Reisverslag uit Bastenaken, België van Ben en Theo Niersen - WaarBenJij.nu 16 juni 2015, Mersch/Beringen - Bastogne, 80,3 km. - Reisverslag uit Bastenaken, België van Ben en Theo Niersen - WaarBenJij.nu

16 juni 2015, Mersch/Beringen - Bastogne, 80,3 km.

Blijf op de hoogte en volg Ben en Theo

16 Juni 2015 | België, Bastenaken

De start van deze dag was vanuit een niet geplande plaats, maar wel vanuit een prima hotel met een dito kamer. Aanvankelijk kozen we, na de goede ervaringen van gisteren, voor weer een fietsroute en zo de drukke verkeerswegen mijdend. Dat hebben we niet zo lang volgehouden, want deze paden waren ongetwijfeld beter geschikt voor wielrenners met trainingsnijgingen en op fietsen van minder dan 10 kilo, dan voor vakantiegangers met een fiets met bagage samen van 40 kg.
De route was lang niet vlak en ook niet gemakkelijk. Tot aan de grens tussen Luxemburg en België [41,5 km] bij de plaats Martelange ging het goed.
Vandaar ging er een grote verkeersweg[ N4 ] met soms 4 rijbanen en niet altijd een fietsstrook naar Bastogne [20km]. Deze vond Ben te gevaarlijk. Hij had een andere weg op zijn GPS staan, die 27 km. lang was en via secundaire wegen liep.
Dit werd een ramp. We hebben nog 39 kilometer gefietst, waarvan 8 km. toch op die N4-weg. Steeds weer was de GPS niet duidelijk en kwamen we op verkeerde wegen. Vaker kregen we enorme afdalingen, waarbij we onze remmen moesten inknijpen, om niet over de 50 km. te gaan. Daar op volgend onmogelijke stijgingen, die niet te fietsen waren Zelfs een aantal kilometers grindpad door een bos.
Dat we de laatste 8 km. toch de drukke N4-weg genomen hebben, was omdat we geen andere uitweg meer zagen. Zodoende kwamen we toch nog redelijk op tijd in Bastogne bij de Sherman-tank en paal 1345 aan. Paal 0 stond op Utah-Beach De laatste hier. Onderweg hebben we veel palen gezien langs de wegen, die door de Geallieerden zijn gebruikt bij hun tocht vanuit Normandië richting Duitsland.
Nu zitten we in het Best Western Melba Hotel in een zg. familiekamer. Twee kamers met tussendeur en vier bedden en veel ruimte. Ook wel eens prettig als je al veertig dagen zo dicht bij mekaar zit, ligt en fietst. Het einde daarvan is in zicht. Nog 6 dagen.

• 17 Juni 2015 - 21:22

Gery Peelen:

Hallo Ben en Theo,
    Met veel plezier heb ik de afgelopen tijd jullie reisperikelen gevolgd, leuk beschreven door Theo.
    Jammer dat jullie het in mei niet echt troffen met het weer, maar jullie hebben mooie plaatsen bezocht en leuke ontmoetingen gehad. En daarna ook beter fietsweer gelukkig.
    Morgen gaan wij aan boord voor onze vaarvakantie door Noord.Zuid-Holland, waarbij onze kleinzoons uit Denemarken ook nog een week meevaren.
    Wij wensen jullie nog een fijne laatste week op weg nar huis.

Tot later,
    Gery en Mini