Woensdag 4 juni 2014. - Reisverslag uit La Roche-sur-Yon, Frankrijk van Ben en Theo Niersen - WaarBenJij.nu Woensdag 4 juni 2014. - Reisverslag uit La Roche-sur-Yon, Frankrijk van Ben en Theo Niersen - WaarBenJij.nu

Woensdag 4 juni 2014.

Blijf op de hoogte en volg Ben en Theo

04 Juni 2014 | Frankrijk, La Roche-sur-Yon

Bouin – La Roche-sur-Yon, 86 km.
De dag startte somber, zwaar bewolkt, bijna storm en de weg was nat. De gastvrouw was ook al niet bepaald optimistisch, want ze meende, dat er bij zo’n weer altijd wel wat regen viel. De eerste acht kilometer hadden we de zware wind pal op kop, maar volgens de kaart moesten we de wind dan in de rug krijgen en dat klopte. Bijna de hele afstand hebben we de koude wind mee gehad. Het bleef aanvankelijk somber, koud, maar droog.
Het landschap bleef zoals gisteren beschreven. Nu vielen ons vooral de uiterst, bijna verblindend witte huizen en huisjes op en zelfs de gemetselde muurtjes voor de huizen waren net als de huizen zelf gestucadoord en wit!!!!! soms een heel klein beetje beige.Een welvarende en schone streek , zowel in als buiten de dorpen en nergens graffiti. Hier ontvolkt het platteland nog echt niet , ook de kleinste dorpjes niet.
Na veertig kilometer hadden we de eerste forse klim achter ons. Het landschap veranderde echt in weilanden met daartussen veel begroeiïng van bomen en struiken. Op de golven van het landschap en met de stevige wind in de rug schoten we vlot op. Vaak werd met de vaart uit de afdaling al weer een flink stuk van de klim ongedaan gemaakt. Alleen als we uit een dorpje omhoog moesten moest er een extra tandje worden bijgezet.
We hebben een goede fietsdag gehad, geen bijzonderheden. Alleen het vinden van het Office de Tourisme was wat moeilijk. Die waren pas verhuisd en nog nergens stond aangegeven waar ze nu zaten, uiteindelijk vonden we ze toch. We zitten weer goed en het warme bad was lekker.
La Roche-sur Yon is ontstaan op initiatief van Napoleon Bonaparte. De stad noemt zich dan ook nog steeds Napoleonstad. De laatste jaren is dit nog versterkt door de aanleg van een groot en fraai plein met een groot standbeeld van Napoleon en vijvers met daarin electrisch bestuurbare dieren zoals een nijlkrokodil, een dromedaris en een heilige ibis. Dit bestuarium is interactief, zodat de bewegingen van de dieren door toeschouwers en bezoekers uitgevoerd kunnen worden.
Van La Retourroute de Bernard zit er al weer 163 km. op.

Quote van de dag: Na het Menu du Jour (middagmaaltijd) zei Theo: Zo nu zullen we die bult eens van onze buik gaan fietsen. Hierop antwoordde ik: Ik wil eigenlijk liever met die buik van de bult af fietsen.