Dinsdag 10 juni 2014 - Reisverslag uit La Souterraine, Frankrijk van Ben en Theo Niersen - WaarBenJij.nu Dinsdag 10 juni 2014 - Reisverslag uit La Souterraine, Frankrijk van Ben en Theo Niersen - WaarBenJij.nu

Dinsdag 10 juni 2014

Blijf op de hoogte en volg Ben en Theo

12 Juni 2014 | Frankrijk, La Souterraine

Dinsdag 10 juni 2014
Cieux-La Souterraine 66 km.
Ondanks alle spookverwachtingen bleef het onaangename beperkt tot enkele regentikken op het zolderraam en wat gerommel in de verste verten.
Vanmorgen onder het gezamelijke ontbijt met het gastechtpaar hoorden we dat 10 juni de anniversair [verjaardag] van de ramp in Oradour sur Glane was en dat er de hele dag bijzondere activiteiten waren. Er waren al grote groepen Duitsers aanwezig en die middag zou er met veel vertoon een Franse minister een bezoek brengen aan het dorp. Een reden temeer om niet daarheen te gaan, ook al was de definitieve beslissing daarover al eerder gevallen.
In 2009 bezochten we het concentratiekamp Mauthausen. Als je iets dergelijks gezien hebt , snap je niet dat er zoiets ooit heeft kunnen gebeuren en dat het nog steeds gebeurt. We weten best wel dat we niet alle Duitsers van toen en zeker niet alle Duitsers van nu schuldig kunnen verklaren aan die misdaden. Toch weet ik van toen, dat ik het gevoel had zeker geen onsympathieke Duitser te willen tegenkomen en indien toch ik waarschijnlijk nog onsympathieker zou kunnen zijn. Iedereen is wel eens zwak.
Een paar honderd meter na het vertrek merkte ik, dat ik mijn helm niet op en mijn handschoenen niet aan had. Dus even terug, ze lagen op de tuinbank. Foutje!!!
De fietstocht verliep voorspoedig. Eén felle klim bij Chateauponsac, maar ook drie v-afdalingen en ook goed befietsbare klimmen. Het weer was niet te vergelijken met gisteren. De hele dag het fietsjasje aan en twee keer het regenjasje voor een korte periode. Ongelofelijk zo’n verschil.
Vlak voor La Souterraine zagen we een rustplek, die we uitkozen voor onze lunchplek. Met verbazing keek Ben ineens om zich heen en zei: “Wij zitten ja onder de Putteboom”.
Goed twee uur kwamen we in La Souterraine aan, een doods stadje, dat we ook drie jaar geleden op de weg naar Santiago hadden aangedaan. We volgen nu drie dagen die route Route langs Oude [bedevaarts] Wegen, maar in tegengestelde richting.
D.w.z. dat na 510 km. de Retourroute Bernard erop zit. Een route, die hij alleen heeft uitgedokterd en wie ben ik om er een beoordeling over te geven, zeker al geen negatieve. Ik weet wel, dat er wel eens een G.N.de D is gevallen. Als je dan toch eens een keer wilt vloeken als je in Frankrijk bent, dan doe je dat op zijn Frans
Vanaf nu de route Langs Oude [bedevaarts] Wegen. De weg vanuit Nederland. De Ardennen en schuin door Frankrijk heen naar het zuiden. Vanavond hebben we gegeten in het restaurant van het hotel , waar we drie jaar geleden een nacht hebben doorgebracht. Memories!!!