Zondag 25 mei 2014 - Reisverslag uit Suèvres, Frankrijk van Ben en Theo Niersen - WaarBenJij.nu Zondag 25 mei 2014 - Reisverslag uit Suèvres, Frankrijk van Ben en Theo Niersen - WaarBenJij.nu

Zondag 25 mei 2014

Blijf op de hoogte en volg Ben en Theo

26 Mei 2014 | Frankrijk, Suèvres

Orleans-Suèvres 89 km.
De route liep de eerste 70 km. van de Loire af. In de regel is dan het landschap wat golvend, maar vandaag niet. De volgende 15 km. langs of in de buurt van de Loire waren wel behoorlijk op en neer vooral als we een dorpje aandeden.In Mer op 82 km. werd 84 km. zouden we overnachten, maar het hotel was definitief gesloten en de 2 BenB’s waren voor vandaag niet toegankelijk. Misschien regelt moeder de zaak, maar vandaag was het haar dag.
We startten de dag met de regenjasjes aan. Door de stille nog slapende stad Orleans hadden we de juiste koers snel gevonden. Na 7 km. gingen de jasjes uit en pas de laatste 3 weer aan, omdat het een beetje begon te miezeren, dat ook weer snel ophield.
In La Ferté-St. Aubin hebben we in het centrum op een terrasje koffie gedronken en naar de drukte om ons heen gekeken. Bakker zijn in Frankrijk is een goed beroep.De mensen stonden buiten in de rij. Er werd ook veel gebak gehaald. Of dat normaal is, of gewoonte op moederdag, weet ik niet.Naast de bakker was een bloemist. Ook deze had een zeer goede dag. Naast een groot Château, dat we van afstand bekeken hebben, vielen de vele vakwerkhuizen op , die in de zg. Solognestijl gerenoveerd waren, waarbij een special metselwerk hoort.
Het weer bleef lekker. De kou van gisteren kon door de warmte van vandaag verdreven worden Bij Meung een foeilelijk kasteel gezien Dit staat ook nergens op een kaart vermeld. Hier kwamen we weer aan de Loire. In Beaugency , een oud stadje stond midden in de plaats een reusachtige donjon. Dit is een verdedigingstoren van een kasteel, [soms ook trappentoren]. Via Travers en Avaray kwamen we in Mer aan, waar we dus geen plek konden vinden. Een jongeman, die een huis verder woonde dan de BenB deed alle moeite om een hotel of BenB te vinden, zocht zelfs de hele omgeving in de gele gids na, maar tevergeefs. We moesten maar verder, desnoods tot Blois, 18 km. verder. Na 5 km. kwamen we in Suèvres. Daar zagen we , tot onze verbazing een hotel, maar alle lampen uit. Wel een telefoonnummer. Ik kreeg een dame aan de lijn, die me niet eens liet uitpraten.’ J’arrive’ [Ik kom eraan] Ze openede, gaf ons de sleutels voor een kamer en de stalling en een code voor de entrée van het gebouw. We zitten nu alleen in het gebouw met 18 slaapkamers en een groot restaurant beneden Ontbijten kan om 9 uur , we mogen ook eerder vertrekken, dan moeten we de sleutels achterlaten. Voor vanavond is er geen gelegenheid voor een warme maaltijd in het dorp. Dus aten we een halve sandwich en wat koekjes. Ze wilde wel de huur beuren: 38 euro Bonne nuit [welterusten].