Maandag 2 juni 2012 - Reisverslag uit Saint-Nazaire, Frankrijk van Ben en Theo Niersen - WaarBenJij.nu Maandag 2 juni 2012 - Reisverslag uit Saint-Nazaire, Frankrijk van Ben en Theo Niersen - WaarBenJij.nu

Maandag 2 juni 2012

Blijf op de hoogte en volg Ben en Theo

02 Juni 2014 | Frankrijk, Saint-Nazaire

Nantes-Saint-Nazaire 76,1 km.
Nadat we vanmorgen de fietsen weer uit de speciale fietsenstalling van de parkeergarage op 250 m. van het hotel hadden gehaald, gingen we met het ontbijt, stokbrood met jam of honing, achter onze kiezen, op weg. Als een rechte streep Nantes uit, direct op de goede route naar St. Nazaire. Het eerste gedeelte in de buurt van de Loire.
In Indre staken we met een pont, gratis, de Loire over. In het dorpje Pellerin aan de Loire stonden een aantal prachtige herenhuizen aan de kade, die in de glorietijd gebouwd waren door rijke reders en handelaren. Zij hebben toen goed geld verdiend en nu zien de meeste er ook goed onderhouden uit, zodat de conclusie gerechtvaardigd is, dat er ook nu nog mensen zijn, die goed geld verdienen en dit willen besteden aan een paar eeuwen oud groot herenhuis
De weg vorderde gestaag. In Paimboef stond een mooi uitzicht in onze informatie, maar dat viel nogal tegen. Wel viel een kathedraalachtige kerk in klein formaat op.
Vandaar uit nog 18 km. naar de brug. Niet meer langs de Loire, maar door het land. Een prima tocht Het wordt hier richting Atlantische Oceaan behoorlijk vlak. Wel werkte de westenwind wat tegen.
Verrassend was ons eerste beeld van de brug van St. Nazaire. Met de opritten is de brug ruim 4,5 km. lang. De afstand die overbrugd wordt is 3.356m en de afstand van de brug tot het wateroppervlak is op het hoogste punt 68 m.Zo’n hoge brug hebben wij nog nooit gezien. En dan te bedenken, dat wij, twee redelijk belegen fietsers daar tegen op gefietst zijn!!!! Jaren geleden was de brug opgenomen in een Tour de France-etappe en kreeg de waardering 4e Categorie. Als dit voor goed getrainde jonge mannen, o.a. met trainingstages op Majorca, een categorie-4-waardering krijgt, dan geldt deze brug voor ons met 18 kg.-fietsen en 23 kg. bagage als een berg van de buitencategorie . Vraag je ons of we trots zijn op ons zelf??? JA!!!!
Op zoek naar Het Office de Tourisme zagen we een net hotelletje. Eens kijken naar de kamerprijs. Oké. Voor ik kon aanbellen opende een vriendelijke Francaise de deur en heette ons welkom in La Belle Epée.
Weer een prima dag. Goed gefietst en mooi weer.Vanaf nu zit de Loire-tocht erop 956,3 km. We beginnen morgen met de Ben-terugweg-route, met na 6 km. opnieuw de brug van St. Nazaire.

• 03 Juni 2014 - 09:29

Daphne:

En terecht dat jullie, quote "belegen", heren trots zijn op jezelf! Wij zijn SUPER trots op jullie! Ik hoop dat jullie vandaag de berg uit de buitencategorie weer zonder problemen beklommen hebben en verwacht er eigenlijk ook wel een foto van!!
    Veel plezier op de Ben-terugweg-route (?), geniet ervan!

Liefs,
    Erik, Daphne, Stijn en Roos