Zaterdag, 31 mei 2014 - Reisverslag uit Montjean-sur-Loire, Frankrijk van Ben en Theo Niersen - WaarBenJij.nu Zaterdag, 31 mei 2014 - Reisverslag uit Montjean-sur-Loire, Frankrijk van Ben en Theo Niersen - WaarBenJij.nu

Zaterdag, 31 mei 2014

Blijf op de hoogte en volg Ben en Theo

01 Juni 2014 | Frankrijk, Montjean-sur-Loire

Saumur-Montjean-sur-Loire 95,5 km.
De route van vandaag was de eerste 8 km. moeilijk. Dit was vanuit de stad de verbinding naar de bekende fietsroute : “Loire á Velo’. Daarna een mooie vlotte tocht over vlakke wegen, met mooi weer.In de buurt van Pointe hield deze Velo-route op en moesten we de verbindingsweg D111 nemen, een vervelende tocht over twee heuvelruggen, waarbij ik Ben gevraagd heb, of dit nou noodzaak of zelfkastijding was. Volgens Ben : noodzaak. Deze weg kwam na ongeveer 12 km. weer op de leuke fietsroute terug, die doorliep tot onze bestemming Challonnes sur Loire.
Er zou een hotel zijn , maar dat was er niet meer. Er zouden BenB’s zijn, maar die waren vol. Oplossing: Een bezoek aan Office de Tourisme. De vriendelijke dame ging op zoek naar BenB- onderkomens in de buurtplaatsen en na veel zoeken en bellen kon ze, naar wat achteraf bleek een prima kamer voor ons reserveren in “Au Bout de L’Ile” in Montjean-sur-Loire. Nog 9 km. fietsen, maar je weet niet wat je ziet.
Voor Challonnes splitst zich de Loire in twee grote armen met wat zij- armen en daar tussen eilanden, die normaal weilanden en akkers hebben en veel struiken en bomen en waarop normale wegen zijn aangelegd. Het heet: “Bas-Ile”. Wel staan de huizen tov de wegen wat hoger. Geen dorpen. Alleenstaande , twee aan elkaar en groepjes bij mekaar en boerenbedrijven. In een van deze huizen hebben we onderdak gevonden. De huisbaas ontving ons vriendelijk met een glas rosé.
Hij vertelde ons , dat het vaker voorkwam, dat alle bewoners van de eilanden moesten evacueren, omdat de eilanden geheel onder water kwamen te staan. Zelfs hun toch vrij hoogstaande woonhuis was niet altijd gevrijwaard. Op zo’n 40 meter voor hun huis stroomt nu een arm van de Loire. Het is een oase van rust met het huis hoog en het water van de rivier laag en daar tussen de tuin een stuk wei en een gazon, waarop 3 mongoolse nomadententen met een kachel staan. Deze verhuurt hij ook als BenB-onderkomen. Als hij moet evacueren zet hij een van deze nomadententen op een veilige plek in de buurt van Montjean en verblijft daarin met zijn gezin tot de bewoners weer terug kunnen naar het eiland.
Het huis is kunstzinnig ingericht. Zo staat er op onze grote badkamer een zwart geschilderde ladder schuin tegen de muur. Op 5 sporten kun je fijn 5 handdoeken hangen. Nooit eerder gezien. Het is rond het huis lekker rommelig, veel plek, veel bloemen. Je krijgt de indruk van frank en vrij. Bijzonder.