Vrijdag 30 mei 2014 - Reisverslag uit Saumur, Frankrijk van Ben en Theo Niersen - WaarBenJij.nu Vrijdag 30 mei 2014 - Reisverslag uit Saumur, Frankrijk van Ben en Theo Niersen - WaarBenJij.nu

Vrijdag 30 mei 2014

Blijf op de hoogte en volg Ben en Theo

01 Juni 2014 | Frankrijk, Saumur

Tours-Saumur 101,1 km.
“Dit was te gek”.was de eerste opmerking, nadat we onze baggage op onze kamer op de vloer hadden laten ploffen. Ja, was het ook, maar zo’n tocht zat er bij elke fietstocht, die we gemaakt hebben wel bij. Bij Chinon kwamen we voor de keuze te staan . Een weg door het ”land” op afstand van de Loire, of een stukje echte fietsroute en dan 30 km. langs een erg drukke weg. Geen geintje. We kozen de weg door de tuin, dit keer een bijzonder zwaar golvende tuin, van Frankrijk, ongeveer 40 km. lang. Mooie bossen, prachtige velden, veelbelovende gewassen, prachtige lucht en lekker warm. Maar….., die golven. Als er iemand van plan zou zijn deze route ook te fietsen, zou ik hem willen adviseren contact met ons op te nemen. Nu…. een paar uur na aankomst: “bedenk wat anders”.
Vanaf Tours eerst wat geharrewar om de juiste route te vinden, want soms is het moeilijk een aanknooppunt in de stad te vinden, dat ook op GPS staat. Maar we waren spoedig op de goede weg naar Villandry, waar we de tuinen van het plaatselijke château uitvoerig bekeken hebben en die door Ben gefotografeerd zijn. Heel mooi!! Even koffie gedronken en vandaar verder over een prachtig fietspad langs de Loire tot aan het kasteel van Ussé . Hier zoals gebruikelijk foto’s en vandaar het Loire fietspad verlaten. En dat merk je meteen. Door dorpjes op weg naar Chinon. Een plaats met erg veel niveauverschil. Hoog boven alles het château, dat uitkijkt over de rivier Vienne en het wijde , en weg op lopen zoals iedere lezer nu allang weet g……. landschap. We kwamen vrij hoog Chinon binnen. Een groep motorrijders kwam, met de helm in de hand en in leren kleding, de steile helling op, waar wij op een splitsing stonden. Een dame, in motorkleding keek naar Ben en daarna naar mij en zei tegen haar buurman:” Ils ont perdu beaucoup de calorie”. [zij hebben veel calorieën verloren]. Zij had ons later bezig moeten zien. Onderweg naast die te verwachten kastelen zomaar een kasteel en niet zo min hoor. Chavigny en Saumur hebben bekende kastelen. We hebben ze van afstand bekeken. Als we ze allemaal veel aandacht zouden geven, dan hoefde ik dit jaar niet meer te gaan tennissen of te fitnissen en dat kan ik nog niet missen.
Gelukkig was het Office de Tourisme nog open. Alle BenB-adressen waren vol. De vriendelijke dame had nog 5 kamers in de aanbieding, waarbij hele dure en een goedkope met een te smal bed voor ons en een behoorlijk prijzige kamer in twee verdiepingen. [Vide???] We dachten, dat dat voor een keer maar moest kunnen, we hebben immers altijd nog de collecte achter de hand.