Donderdag 29 mei 2014 - Reisverslag uit Tours, Frankrijk van Ben en Theo Niersen - WaarBenJij.nu Donderdag 29 mei 2014 - Reisverslag uit Tours, Frankrijk van Ben en Theo Niersen - WaarBenJij.nu

Donderdag 29 mei 2014

Blijf op de hoogte en volg Ben en Theo

29 Mei 2014 | Frankrijk, Tours

Hemelvaartsdag-rustdag.
We zijn in Hotel Foch [een Marêchal uit de Eerste Wereldoorlog] Een oud hotel geleid door een bejaard echtpaar waarvan de man geen Engels spreekt en de vrouw een beetje, maar zij is gisteren even naar Londen vertrokken. Waar mogelijk is het oude hotel aan de huidige eisen aangepast, bv. vroeger alleen een douche op de kamer, nu is daar een soort grote kast, van boven open, voorgezet met daarin de douche, een wastafel en toilet met een sanibroyeur-spoeling. De deur is een vouwdeur, die overigens niet sluit. Maar wat kan het schelen: twee broers samen uit. Overigens: goede bedden, alles netjes schoon, ‘s morgens een ruim ontbijt. Monsieur is erg vriendelijk en omdat we bereid waren van kamer te wisselen, kregen we de tweede dag de wifi cadeau.
Tours is een typisch Franse stad met smalle steegjes tussen hoge huizen en pleinen en pleintjes met typisch geknipte bomen, platanen en linden. Daar onder enorm veel terrasjes. De Fransman houdt van een terrasje nemen. Vooral aan Place du Plumereau moet je gezeten hebben, dus ja, je moet je verplichtingen nakomen. In de smalle straatjes zie je ook veel fraaie vakwerkhuizen in de stijl van de Sologne en de Tourraine.
Tours is vooral bekend om zijn kathedraal St. Gatien en dan vooral om zijn voorgevel en zijn entrée. Indrukwekkender vond ik de St. Martin-basiliek. Een grote, moderne, echt smaakvol van vorm en kleur met prachtige marmeren pilaren en een indrukwekkende tombe onder het priesterkoor met de graftombe van de H. Martinus. Het is nog steeds een bedevaartsplaats voor deze heilige. Het kasteel van Tours stelt niets voor.
Een nieuwe ervaring was voor ons beiden een bezoek aan een wasserette [la laverie].Het is ons met behulp van een vriendelijke jonge Fransman gelukt te snappen hoe de machines werkten. Toen we uit een automaat waspoeder wilden trekken, bleek die leeg te zijn. De Fransman ging naar huis, haalde waspoeder voor ons, wilde er niets voor hebben, deed dat in de twee machines en het wasproces kon beginnen. Daarna in de droogmachine en binnen een uur was onze was van 10 dagen spic en span. Je moet wat meemaken, als je wat wilt zien en beleven.

• 01 Juni 2014 - 11:14

De Siepeltjes:

Goede morgen Theo en Bennie
    Zo te zien ben je wel een handige bliksum .hoe jij je wasje draaid , al doende leerd men , en wat genieten jullie en zien ook erg veel
    Het is wel weer een hele ervaring , en doen de fietsen het nog goed? geen pech onderweg?
    Doe het kalm aan ,,,,jongelui ,,
    vr groet van hier , de siepeltjes .