Donderdag, 22 mei 2014 - Reisverslag uit Briare, Frankrijk van Ben en Theo Niersen - WaarBenJij.nu Donderdag, 22 mei 2014 - Reisverslag uit Briare, Frankrijk van Ben en Theo Niersen - WaarBenJij.nu

Donderdag, 22 mei 2014

Blijf op de hoogte en volg Ben en Theo

23 Mei 2014 | Frankrijk, Briare

Aubigny-sur-Nère - Briare 53,4 km.
Na een typisch Frans ontbijt [petit dejeuner] bestaande uit een croissant en geroosterd brood met als beleg meerdere soorten jam en koffie of thee verlieten we in regenkleding La Rabolière. Wat een lieve mensen!!!
De route bleef golvend. De training van gisteren werd voortgezet. Het weer bleef tot half één zeer afwisselend, 8 keer regenjasje aan en uit. Bij de receptie van een kasteel, dat niets bijzonders was, maar waar de toegang wel 9,50 euro pp kostte, koffie gedronken. Na de middag bleef het droog.
In Chatillon-sur-Loire hebben we middag gemaakt en dat was nodig, want we hadden fors meer calorieën verbruikt, dan er door het ontbijt waren ingegaan We vonden een Brasserie, waar 14 personen zaten te eten,een soort dagmenue [plat du jour] Wij snapten niet helemaal wat de juiste volgorde was en wat we uit drie mogelijkheden moesten kiezen, ook al deed de bediening alle moeite. In ieder geval kregen we meer dan genoeg en wilde de waard ons nog een fles water meegeven voor onderweg.
Van daar uit een korte weg, over een bijzondere brug, naar de weer vlakke route langs de Loire. Best lekker. In Briare kwamen we aan bij een aquaduct. Deze is aangelegd [gebouwd] in de 17e eeuw en ontworpen door Gustaf Eifel, de ingenieur, die ook de Eifeltoren in Parijs heeft ontworpen. Dit was het eerste aquaduct met een stalen bak. Het is het langste aquaduct ter wereld, 662,5 m. lang, in deze stijl, en het eerste met sluizen. O.a. door dit bouwwerk kwam er een verbinding tot stand tussen de Loire en de Seine[Parijs] , wat een grote stimulans werd voor de handel en scheepvaart.
Via het Office de Tourisme vonden we een kamer in hotel Le Cref. Een ruime kamer met wifi en twee bedden voor een redelijke prijs.Het stadje hebben we bekeken , de St. Etienne-kathedraal bezocht de nodige foto’s gemaakt en uitgerust op een terrasje. Alles bij lekker weer en daarna aan de schrijf en het getyp. Denk vooral niet dat we ons vervelen.